ik ben er

Ik ben er. Ik vind dit een mooie gelegenheid om foto's van vroeger in het net te zetten. Ook vind ik het leuk om er herinneringen neer te schrijven. Hier laat ik het bij. De verhalen komen bij de foto's. Mieke.

Mein Foto
Name:
Standort: Bad Bentheim, Niedersachsen, Germany

Mijn naam is Mieke. Ik ben sinds Febr. 1972 getrouwd met Chris. We hebben 2 zonen, twee schoondochters en 3 kleinkinderen. Ook hebben we twee katten, Momo en Pucky. Ik ben Nederlandse, maar woon sinds 1971 in Duitsland, wat me heel goed bevalt.

03 November 2005

Kerstmis

Kerstmis had en heeft altijd voor mij altijd een bijzondere betekenis. Maar daar zal ik de enigste niet zijn. Ik vond kerst vroeger in Nederland mooier als nu hier in Duitsland. Mijn persoonlijke mening over de kerst in Duitsland is alleen maar kadeautjes krijgen en meer niet. Ik weet dat er veel mensen in Nederland zijn die er ook toe over gegaan zijn om sinterklaas af te schaffen en alles met de kerst te doen maar, de hele zin van kerst gaat volgens mij verloren. Als je vroeger een kind vroeg wat kerst betekend dan kreeg je te horen . Jezus is geboren, gezelligheid, vriendelijkheid, lief zijn voor anderen en natuurlijk lekker eten. Als je het hier een kind vraagt, is het enige antwoord wat je krijg, kadeautjes. Daarom vond ik sinterklaas altijd mooier voor kadeautjes als kerst. Wij hebben het hier ook op de duitse manier gedaan, maar alleen om de kinderen. Vooral toen ze nog klein waren en naar de kleuterschool gingen, moest het wel. Want waarom komt de kerstman wel bij de andere kinderen en niet bij ons. Vertel ze dat maar als ze nog klein zijn.
Wij moesten 's morgens om zeven uur opstaan op de eerste kerstdag. Dan werd het ontbijt klaargemaakt. Nee niet zomaar een ontbijt, nee met alles erop en eraan. We kregen zelfs broodjes (die kregen we alleen met de kerst). We mochten onze nieuwe kleren aan en het was een feest aan die mooi gedekte tafel te zitten. We deden die twee dagen alles tesamen en we deden ons best om lief tegen elkaar te zijn en elkaar niet te pesten (had ik heel veel moeite mee) want met de kerst pest je niet. Wij waren vroeger geen kerkgaanders, maar ik weet dat pa ons wel eens voorgelezen heeft dat Jezus geboren werd en dat we daarom kerst vieren. We gingen ook wel naar een christlijke school. Mischien dat onze ouders gedacht hebben dat we een stootje van boven gebruiken. (vooral ik).